کد مطلب:190829 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

وصیت 12
وصیته علیه السلام لحمران بن أعین

عن حمران بن أعین (ره) قال: دخلت علی أبی جعفر علیه السلام: فقلت: أوصنی، فقال علیه السلام: أوصیك بتقوی الله، و ایاك و المزاح فانه یذهب هیبة الرجل و ماء وجهه، و علیك بالدعاء لاخوانك بظهر الغیب فانه یهیل الرزق؛ یقولها ثلاثا [1] .

حمران بن أعین (ره) [2] می گوید: وارد شدم بر امام باقر علیه السلام



[ صفحه 75]



و عرض كردم به من وصیتی كن! امام باقر علیه السلام فرمود: به شما وصیت می كنم كه همیشه تقوای الهی داشته باش، و از شوخی كردن (زیاد) بپرهیز كه شوخی، آبرو و هیبت انسان را از بین می برد، و عاقبت به خفت و خواری كشیده خواهد شد؛ و بر شما است كه در غیاب برادران ایمانی خود، آن ها را دعا كنید (و برای آنان خیر دنیا و آخرت بخواهید) كه این كار رزق و روزی را زیاد می كند. و این جمله را حضرت سه بار تكرار فرمود. (و این تكرار نشانه ی تأكید است كه مبادا فراموش شود) .


[1] مستطرفات سرائر، ص 144، ح 13.

[2] حمران بن اعين الشيباني الكوفي از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهماالسلام است؛ امام باقر عليه السلام در حق او فرمود: أنت شيعتنا في الدنيا و الاخرة. حمران جزء بزرگان شيعه بود و از چهره هاي معروف و با فضيلت كه هيچ كس در خوبي و درستي او شكي ندارد. وي جزو حفاظ و قاريان قرآن بود كه بعد از وفاتش نام او در ميان قاريان ذكر شد. همچنين وي از عالمان نحو و لغت و... بود. امام صادق عليه السلام در حقش فرمود: انه - حمران - رجل من الجنة، هنيا له في الدنيا و الاخرة.